Siden nyttår har trinnene på NABS hatt et utviklingsarbeid med mål om å skape gode læringsarenaer for alle elever. fra nyttår til vinterferien har trinnene planlagt sine undervisningsopplegg, og oppleggene er gjennomført mellom vinterferien og påskeferien.
Arbeidet har tatt utgangspunkt i tidligere utviklingsarbeid på skolen, og trinnene skal forankret arbeidet i ny overdnet del for læreplanen og eksisterende kompetansemål innenfor flere fag.
Her er oversikt over hva trinnene har jobba med.
1.trinn | Sosial kompetanse og dybdelæring. Trinnet har også prøvd ut en annen organisering av skoledagen, med lengre timer og færre friminutt. Oppleggene har tatt utgangspunkt i skaperglede, engasjement og utforskertrang, med leik som grunnlag for trivsel og utvikling. |
2.trinn | Inkluderende læringsmiljø, der elevenes sosiale læring og utvikling skjer gjennom arbeid med fagene og i skoledagen ellers. |
3.trinn | Prosjektarbeid om hinduismen. Elevene har lagd bok på iPadene sine som oppsummerer det de har jobbet med og lært, og til slutt har elevene presentert arbeidet sitt. |
4.trinn | Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Tema har vært bygninger, byggkonstruksjoner og byggverk i nærmiljøet. Klassene har blant annet bygd Eiffeltårnet med aviser og tape, og de har hatt turer til Tveitaberget med oppgave å lage gapahuk. Det har vært mye samarbeidslæring og bålkos! |
5.trinn | Elevene har fått stimulert skaperglede, engasjement og utforskertrang gjennom ulike aktiviteter; kjemiforsøk, lage iskrem, tverrfaglig uteskole med blant annte bygging av solsystemet i snø, Ungt Entreprenørskap og deltakelse på Teknologidagen i Valdres. Den røde tråden i opplegget har vært at elevene skal skrive blogg og lage nettside, og som del av det har de jobba med nettvett. |
6.trinn | Elevene har hatt utedager med ulike aktiviteter. Trinnet har også jobba med undervisningsopplegget "Helt sjef", om livsmestring, som skal gjennomføres i 7. trinn. |
7.trinn | Elevene har jobba med Australia som tema. Undervisningsopplegget hadde som mål å stimulere elevenes lærelyst, utholdethet og nysgjerrighet. Gjennom opplegget skulle også elevene utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenkning. I gjennomføringsuken ble timeplanen lagt bort slik at elevene skulle planlegge og løse arbeidet sitt selvstendig. Til slutt skulle elevene presentere arbeidet sitt på valgfri måte. |
Oppleggene skal evalueres etter påske, og elevene skal involveres i evalueringen. Ut fra det vi har sett i gjennomføringsperioden, ser det ut til at elevene har trivdes godt med det de har jobbet med. På mange av trinnene har elevene vært delt inn på tvers av klasser i noen av timene.
Her er bilder fra noen av aktivitetene, hovedsakelig fra 1. og 4. trinn (slideshow).