Fra etterlatt til etterlevende - et 6-ukers kurs for de som har mistet noen de er glad i

Fra etterlatt til etterlevende er et sorgkurs for dem som har mistet noen de er glad i. Målet er å gi støtte og verktøy for å utvikle en dypere forståelse av sorg, håndtere sorgreaksjoner og finne en meningsfull måte å takle den nye livssituasjonen på.

Torsdag 3.oktober er det et åpent informasjonsmøte på VLMS, kl. 18.00

Sted og tid for kurset;
VLMS torsdag 17.oktober 2024, i alt 6 påfølgende torsdager kl 18.00-20.00.

Gruppa vil ha plass til 8 deltagere, og fylles opp fortløpende. Kurset er gratis.

Målgruppe

Målgruppen for kurset er etterlatte over 18 år som har opplevd tap av en nærstående, og som trenger veiledning og støtte for å komme videre i sorgarbeidet. Kurset inneholder filmer hvor fagpersoner innen sorg og sorgbearbeiding deler av sin kunnskap og erfaring. I Valdres er kurset i regi av kommunehelsetjenesten og kirken. Vi ønsker å gi mulighet til å delta i refleksjonsgruppe for å kunne dele erfaringer med andre som forstår deres situasjon.

Hva kan jeg forvente?

Kurset inneholder filmer hvor fagpersoner innen sorg og sorgbearbeiding deler av sin kunnskap og erfaring. Det gir også lenker til ressurser om sorg, samt oppgavebok som er utviklet for å hjelpe kursdeltagerne til å håndtere reaksjoner som kan oppstå underveis. Kurset gir deltagerne kunnskap om en rekke viktige temaer: hvordan forberede seg på at noen skal dø, praktiske gjøremål etter et dødsfall, sorgkompetanse, hvordan kommunisere med barn om sorg samt mestring av livet etter tap.

Mer informasjon/påmelding:

Ta kontakt med Hege Birketvedt Eklund, tlf 92665149 eller Kristine Inderhaug for å vite mer eller melde deg på.

Mer informasjon om kurset (Kreftforeningen.no)