– Det er et glitrende eksempel på systematisk forbedring i samhandlingen mellom sykehus og kommuner, sa helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre da han delte ut prisen på Pasientsikkerhetskonferansen.
I prosjektet har Nord-Aurdal bidratt som pilotkommune for å teste ut digital sårbehandling i praksis, i tillegg til å ha vært med på å utarbeide den nasjonale veilederen for digital sårbehandling.
Hjemmebehandling
Ved at helsepersonell jobber på tvers og samhandler mellom ulike kommuner, sykehus, fastleger, kan sårpasienter nå slippe å gå i skytteltrafikk mellom ulike behandlere, unngå sykehusinnleggelser, og i stedet få trygg og god behandling og oppfølging i hjemmene sine.
Arbeidet har stor overføringsverdi og gir inspirasjon og læring til andre.
Stor pasientgruppe
50 000 – 100 000 mennesker lever med kroniske sår i Norge, og denne pasient- og brukergruppen trenger kontinuerlig oppfølging og behandling (kilde: Helse Sør-Øst).
En person med kronisk sår har behov for medisinsk behandling og kontinuerlig oppfølging.
Prisen er delt ut siden 2014 av I trygge hender 24/7, Helsedirektoratet. Prisen deles ut til team, enkeltpersoner eller ledere i helse og omsorgstjenesten.
Følgende kriterier ligger til grunn for kåringen:
- Skal ha satt konkrete mål for å forbedre kvalitet, pasientsikkerhet og/eller arbeidsmiljø /pasientsikkerhetskultur og brukermedvirkning
- Skal ha iverksatt tiltak
- Skal ha oppnådd reelle forbedringer i form av målbare resultater
Artikkel er hentet fra Helsedirektoratet.no
Økt effektivitet
I løpet av 2023 ble det gjennomført 600 digitale sårkonsultasjoner blant sykehusene og kommunene som har vært med i prosjektet.
– Vi ser at kompetansedeling og bedre samhandling mellom de ulike nivåene i helsetjenesten bidrar til økt effektivitet og mindre dobbeltarbeid. I tillegg har prosjektet vist samfunnsøkonomiske gevinster, sier Irgens.
Tilfredse pasienter
Tilbakemeldinger og evalueringer fra pasientene viser at over 90 prosent kan tenke seg å benytte videokonsultasjoner i fremtiden.
– Det gir helt klart en ekstra trygghet å kunne være i sitt eget hjem når en skal få hjelp og behandling. For enkelte kan transport til sykehus og å være i ukjente omgivelser virke ekstra belastende, forklarer hun.
Hun forteller at det er viktig å tenke helhetlig når en behandler sårpasienter.
Brukernes behov er i sentrum
Brukermedvirkning har vært avgjørende i utviklingen av modellen. Landsforeningen for ryggmargsskadde, LARS, og Foreningen for amputerte, Momentum, har hatt en sentral rolle i å sikre brukerens behov og perspektiver i utviklingen av tjenestetilbudet.