Forbedringsprisen 2024: Digitale sårtjenester rett hjem til pasienten

 “Felles tjenestemodell for digitale sårtjenester” har vært et samarbeid mellom Sykehuset Innlandet, Vestre Viken, Sørlandet sykehus, Sunnaas sykehus og 13 kommuner, deriblant Nord-Aurdal og flere Valdres-kommuner. Totalt har nå 56 kommuner innført digitale sårtjenester i sitt behandlingstilbud.  

– Det er et glitrende eksempel på systematisk forbedring i samhandlingen mellom sykehus og kommuner, sa helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre da han delte ut prisen på Pasientsikkerhetskonferansen.  

I prosjektet har Nord-Aurdal bidratt som pilotkommune for å teste ut digital sårbehandling i praksis, i tillegg til å ha vært med på å utarbeide den nasjonale veilederen for digital sårbehandling.

 

Hjemmebehandling  

Ved at helsepersonell jobber på tvers og samhandler mellom ulike kommuner, sykehus, fastleger, kan sårpasienter nå slippe å gå i skytteltrafikk mellom ulike behandlere, unngå sykehusinnleggelser, og i stedet få trygg og god behandling og oppfølging i hjemmene sine.  

Arbeidet har stor overføringsverdi og gir inspirasjon og læring til andre.  

Stor pasientgruppe  

50 000 – 100 000 mennesker lever med kroniske sår i Norge, og denne pasient- og brukergruppen trenger kontinuerlig oppfølging og behandling (kilde: Helse Sør-Øst). 

En person med kronisk sår har behov for medisinsk behandling og kontinuerlig oppfølging.   

Om forbedringsprisen

Prisen er delt ut siden 2014 av I trygge hender 24/7, Helsedirektoratet. Prisen deles ut til team, enkeltpersoner eller ledere i helse og omsorgstjenesten.  

Følgende kriterier ligger til grunn for kåringen:  

  • Skal ha satt konkrete mål for å forbedre kvalitet, pasientsikkerhet og/eller arbeidsmiljø /pasientsikkerhetskultur og brukermedvirkning  
  • Skal ha iverksatt tiltak  
  • Skal ha oppnådd reelle forbedringer i form av målbare resultater  

 

Artikkel er hentet fra Helsedirektoratet.no

Økt effektivitet 

I løpet av 2023 ble det gjennomført 600 digitale sårkonsultasjoner blant sykehusene og kommunene som har vært med i prosjektet.   

– Vi ser at kompetansedeling og bedre samhandling mellom de ulike nivåene i helsetjenesten bidrar til økt effektivitet og mindre dobbeltarbeid. I tillegg har prosjektet vist samfunnsøkonomiske gevinster, sier Irgens. 

Tilfredse pasienter 

Tilbakemeldinger og evalueringer fra pasientene viser at over 90 prosent kan tenke seg å benytte videokonsultasjoner i fremtiden.    

– Det gir helt klart en ekstra trygghet å kunne være i sitt eget hjem når en skal få hjelp og behandling. For enkelte kan transport til sykehus og å være i ukjente omgivelser virke ekstra belastende, forklarer hun. 

Hun forteller at det er viktig å tenke helhetlig når en behandler sårpasienter.  

Brukernes behov er i sentrum   

Brukermedvirkning har vært avgjørende i utviklingen av modellen. Landsforeningen for ryggmargsskadde, LARS, og Foreningen for amputerte, Momentum, har hatt en sentral rolle i å sikre brukerens behov og perspektiver i utviklingen av tjenestetilbudet.