Læreplanen vektlegger at elevene skal rustes til en digital verden ved å utvikle gode digitale ferdigheter og god digital dømmekraft. Kommunestyret gjorde 24.05.2018 et vedtak om at alle elever skal disponere en digital enhet. Elevene på 1.-4.trinn disponerer nettbrett, og elevene på 5.-10.trinn disponerer PC. Målet er at den digitale enheten brukes på linje med andre verktøy på måter som fremmer den enkelte elevs læring.
Det blir inngått en låneavtale mellom skolen og elev/foresatte før utlevering av nettbrett eller PC.
Det er viktig at elevene opparbeider seg digital dømmekraft. Det å forstå konsekvenser av handlinger på nett, og hvilke lover og regler som gjelder, kan hjelpe elevene til å ta bedre valg. Oppøvelse av god digital dømmekraft styrker elevenes evne til å håndtere krenkende atferd av andre. Skolen skal både ta tak i situasjoner som oppstår, og jobbe forebyggende ved å ha fokus på for eksempel personvern, nettvett, uønskede hendelser, kildekritikk og digitale spor.
Barn bruker sosiale medier fra stadig yngre alder, og digital mobbing er en utfordring blant barn. Ett av rådene Redd Barna gir er å vise interesse og involvere seg i barnas nettbruk. Les flere råd og tips for hvordan gi barn og unge en trygg digital hverdag ved å gå inn på lenken «Nettvett (Redd Barna)».
Medietilsynet har utviklet en veiledning til voksne om temaet skjermbruk og småbarn/barn/tenåringer. Les veiledningen ved å gå inn på lenken «Barn og medier (Medietilsynet)».
Relevante lenker:
Nettvett (Redd Barna)
Barn og medier (Medietilsynet)
Slett meg (hjelp til å slette personlig informasjon fra ulike internettjenester)
Den digitale tilstanden i skole og barnehage (Utdanningsdirektoratet)
Personvernerklæringen for skolene i Nord-Aurdal finner du her.