Utarbeide privat reguleringsplanI det følgende beskrives normal planprosess fra første, uformelle kontakt med planavdelingen i Nord-Aurdal kommune, til sluttbehandling i kommunestyret, og stadfesting av reguleringsplan. 1. Første kontakt, bestilling av oppstartsmøte Uformell kontakt mellom regulant, og/eller forslagstiller og planavdeling i Nord-Aurdal kommune. Kontakt opprettes via mail; nak@nord-aurdal.kommune.no. 2. Oppstartsmøte Møte mellom regulant og planavdelingen. Forslagsstiller(e) deltar også dersom det er ønskelig. Følgende materiale bør leveres i forkant av møtet: Kart med forslag til planavgrensning. En kort beskrivelse av ønsket tiltak, med skisser/illustrasjoner dersom dette foreligger. Delvis utfylt oppstartsmøtemal (DOCX, 90 kB). Følgende vil bli etterspurt på møtet: Formål, størrelser, omfang av tiltak. Utløser planarbeidet krav om konsekvensutredning jf. plan- og bygningsloven § 12-3 tredje ledd jfr. § 4-2 og forskrift om konsekvensutredninger? Hvordan forholder tiltaket/tiltakene seg mht kommuneplan, og eventuell gjeldene reguleringsstatus? Hvilken teknisk og grønn infrastruktur er tenkt regulert, og eventuelt opparbeidet. Foreligger det potensielle interessekonflikter? (Mht grunneiere, alternativ bruk, heftelser i form av privatrettslige avtaler etc.). Når kan planavdelingen forvente å få inn komplett materiale? Listen er ikke uttømmende. Regulant varsler oppstart av planarbeid med brev til grunneiere, naboer, offentlige etater, og andre berørte parter etter oppstartsmøte er avholdt. (Adresseliste). 3. Innlevering av planforslag Følgende skal leveres til planavdelingen for intern gjennomgang, og kontroll mot politisk vedtatte styringsverktøy: Planbeskrivelse Planbeskrivelsen skal inneholde informasjon om planområdets beliggenhet, dagens situasjon, planstatus, samt beskrive planforslagets innhold, og de ønskede tiltakenes forhold til blant annet naturmiljø og biologisk mangfold, teknisk og grønn infrastruktur, universell utforming, barn- og unges interesser etc. Plankart Plankartet skal konstrueres i henhold til Miljøverndepartementets veileder. Veileder MD Plankartet skal leveres i pdf-format (angi papirformat i tegnforklaring), og i SOSI-format. Det er et absolutt krav at digitale plankart skal leveres i henhold til SOSI-standarden. Siste oppdaterte SOSI-versjon skal benyttes. Detaljplanen blir ikke lagt ut til offentlig ettersyn dersom dette kravet ikke er oppfylt. Statkart. Sosi Reguleringsbestemmelser Reguleringsbestemmelsene skal fastlegge forhold som det ikke er mulig, eller hensiktsmessig å fastlegge i plankartet. En bør søke å angi bestemmelser som er så konkrete og presise som mulig, og ikke minst sikre at de kan hjemles i plan- og bygningslovens § 12-7 – Bestemmelser til reguleringsplan, punkt 1 til 14. ROS-analyse I henhold til plan- og bygningslovens § 4-3, skal det gjennomføres risiko- og sårbarhetsanalyse ved utarbeidelse av planer for utbygging. Eventuelle illustrasjoner 3D-illustrasjoner, perspektivillustrasjoner, snitt, vegprofiler etc. Eventuelle fagutredninger Støy, geotekniske vurderinger, rapport fra kulturminneregistrering-, naturtyperegistrering, etc. Merknader til oppstartsvarsel Kopi av merknader skal sendes med. 4. Tilbakemelding Planavdelingen gir skriftlig tilbakemelding dersom det fremkommer mangler/uklarheter ved kontroll mot politisk vedtatte styringsverktøy, eller ved drøfting av planforslag med øvrig administrasjon i Nord-Aurdal kommune. Dersom planforslaget er komplett ved første innlevering, kan saken klargjøres, og sendes til kommunens planutvalg for behandling (normal 6-8 uker etter innsending av komplett planforslag). 5. Politisk behandling, høring og offentlig ettersyn Saken skrives, og saksfremlegg med vedlegg sendes til kommunens planutvalg minst en uker før møtedato. (Se møtekalender). Regulant reviderer planmaterialet jf. planutvalgets vedtak, dersom dette er nødvendig. Kommunen legger planforslaget ut til høring og offentlig ettersyn i minst seks uker. (Normalt legges planen ut ca. to uker etter behandling i planutvalget, dersom det ikke skal foretas justeringer jf. vedtaket). 6. Sluttbehandling Planavdelingen og regulant foretar felles gjennomgang av høringsuttalelsene. Regulant foretar nødvendige justeringer av planmaterialet dersom det har fremkommet mangler/uklarheter i høringsperioden. Planavdelingen kvalitetssikrer revidert materiale, og sender saken til sluttbehandling i planutvalget, og kommunestyret. Regulant reviderer planmaterialet jf. kommunestyrets vedtak, dersom dette er nødvendig. Kommunen annonserer at planen er vedtatt, og sørger for at offentlig og private, berørte parter underrettes. (Klagefrist er tre uker fra kunngjøringsdatoen). Sist endret 29.11.2017 10.47