Det er kommunen som tar i mot og forbereder tilskuddssøknadene og Fylkesmannen som gjør vedtak og utbetaler tilskuddet. Søknaden leveres på papir.
Du kan benytte skjema LDIR-903, med søknaden skal det leveres byggeplan og oversiktskart (krav til oversiktskart er nevnt på søknadsskjemaet) og evt. fordelingsnøkkel til veien eller parsellen.
For å kunne få tilskudd gjelder følgende forutsetninger:
- Veien må bidra til en god helhetsløsning som gir grunnlag for utnyttelse av skog- og utmarksressursene.
- Veien må være godkjent etter forskrift om planlegging og godkjenning av veier til landbruksformål.
- Veien må bygges i samsvar med gjeldende normaler for landbruksveier med byggebeskrivelse, fastsatt av Landbruks- og matdepartementet.
- Det er bare skogandelen i en landbruksvei som er tilskuddsberettiget.
- Det skal foreligge en byggeplan som kommunen har godkjent før anleggsarbeidet igangsettes.
- Det er et krav at veien blir vedlikeholdt til den standard som den opprinnelig ble bygd.
- Ansatte innen landbruks- og miljøvernmyndigheter må kunne benytte veien avgiftsfritt i tjenesten.
Søknader behandles forløpende og det er ingen frist.
Sist endret 24.06.2021 13.58