Oppgavene til Nav Valdres:
Noen tjenester ligger til andre deler av Nav enn det lokale kontoret, bl.a. foreldrepenger og pensjon.
Veilederne ved Nav Valdres arbeider hovedsakelig med oppfølging av brukere mot arbeid. Det kan være oppfølging av sykmeldte, eller av personer som av ulike grunner trenger oppfølging eller støtte for å komme i arbeid eller aktivitet. Vi har god kontakt med arbeidsgivere, og kan bidra med rekruttering og ulike tilpasninger og løsninger som kan være avgjørende for at personer kan stå i jobb og klare seg selv.
Ditt lokale NAV-kontor arbeider også med kommunale tjenester etter sosialtjenesteloven. Nav Valdres har ansvar for disse kommunale tjenestene:
- Økonomisk sosialhjelp, herunder aktivitetsplikt for personer opp til 30 år
- Kvalifiseringsprogrammet
- Økonomisk råd og veiledning
- Husbankens bostøtte (For Nord-Aurdal, kontakt servicekontoret)
- Behandle søknader om Husbankens startlån eller boligtilskudd til etablering / tilpasning
- Midlertidig botilbud for bostedsløse
Det er mulig å søke om økonomisk sosialhjelp digitalt på nav.no. Dersom du ikke kan søke digitalt, kan søknader med vedlegg sendes pr post til Nav Valdres, eller legges i postkasse merket med Nav ved inngangen til Rådhuset på Fagernes. Her finner du søknadsskjema for økonomisk sosialhjelp på papir (PDF, 124 kB)
For Husbankens bostøtte, startlån eller boligtilskudd til etablering/tilpasning finnes søknadsskjema på Husbanken.no. Her er det mulig å søke elektronisk, eller levere søknad pr post.